جک پنوماتیک

 

 

 

 

جک پنوماتیک به چه معناست؟

جک های پنوماتیکی توسط هوای فشرده تغذیه می شوند و برای بلند کردن و قرار دادن مواد سنگین و ماشین آلات بدون زحمت استفاده می شوند. نیروی پنوماتیک نیروی الکتریکی را با کمک هوای فشرده به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. هوای فشرده نیرو را به منظور بلند کردن، هل دادن یا جابجایی اجزای سنگین منتقل می کند.

جک های پنوماتیک در صنعت بدون ترانشه به منظور بلند کردن لوله های سنگین و قرار دادن آنها در طول مراحل نصب استفاده می شود. ابزارهای پنوماتیکی مانند چکش و جک در سایر جنبه های صنعت ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از سیستم های پنوماتیکی آسان و مقرون به صرفه است زیرا هوای معمولی در درجه اول استفاده می شود.

هنگام کار در زیر ماشین آلات سنگین، ماشین آلات باید بلند شده و در جای خود نگه داشته شوند تا خدمه تعمیر به زیر بروند و کار کنند. جک های پنوماتیکی قابل اعتماد و آسان برای کار و نگهداری هستند زیرا از هوای موجود استفاده می کنند که می تواند از جو خارج شود و از طریق فیلتر تصفیه شود . همچنین به راحتی قابل تراکم است.

هوای جک پنوماتیکی می‌تواند مستقیماً از اتمسفر گرفته شود و زمانی که باید تغییراتی ایجاد شود، می‌تواند آن را به اتمسفر بازگرداند. این باعث می شود که جک پنوماتیکی در مقایسه با سیستم های هیدرولیک که در آن روغن یا سیال باید به مخزن بازگردانده شود، سریع تر عمل کند. ابزارهایی که با فشار هوا کار می کنند معمولاً برای نگهداری دریچه ها و فلنج ها استفاده می شوند زیرا فشار قابل کنترل تر است .

 

[;\k,lhjd;

 

اجزاء و کار

سیستم های پنوماتیک معمولاً از یک سیلندر پنوماتیک، کمپرسور، جک و یک واحد کنترل تشکیل شده اند. برای عملکرد بهتر هوا، مقداری از بخار آب حذف شده و مقدار کمی روغن اتمیزه شده به آن اضافه می شود. کمپرسور هوا را فشرده می کند و آن را به سیلندر پنوماتیک مجهز به پیستون می فرستد، جایی که تغییر نیرو از نیروی الکتریکی به حرکت مکانیکی انجام می شود.

برق از واحد کنترل با شیر برقی کنترل و تامین می شود . هوای فشرده به دنبال ساده ترین مسیر خروجی است و نیروی عظیمی را روی صفحه پیستون وارد می کند. بسته به نوع جک مورد استفاده می توان بار را جابجا یا بلند کرد. جک های بادی و سایر سیستم های پنوماتیک سریع هستند، با تجهیزات دستی بهتر کار می کنند و مقرون به صرفه هستند.

سیلندرهای پنوماتیکی وسایل مکانیکی هستند که با استفاده از انرژی هوای تحت فشار نیرو تولید می کنند.
اجزای اصلی سیلندرهای پنوماتیک عبارتند از سوراخ سیلندر، پیستون و میله پیستون. سیستم‌های بالشتک، مهر و موم، حلقه‌های راهنما، سنسورها و میله‌های اتصال، عملکرد سیلندرهای پنوماتیکی را افزایش داده و عمر مفید آن را افزایش می‌دهند.
سیلندرهای پنوماتیک عمدتاً به عنوان سیلندرهای تک یا دو اکت طبقه بندی می شوند.
سیلندرهای تک اکت نیروی خروجی خود را تنها در یک جهت توسعه می دهند. پیستون های آنها از طریق نیروی فنر، گرانش یا بار خارجی به موقعیت اولیه خود باز می گردند.
در سیلندرهای دو کاره می توان هوای تحت فشار را به دو طرف سیلندر وارد کرد. پیستون های آنها با تامین هوای تحت فشار در طرف دیگر پیستون به موقعیت اولیه خود باز می گردند.
انواع دیگر سیلندرهای پنوماتیک عبارتند از: سیلندرهای تلسکوپی، سیلندرهای بدون میله، سیلندرهای پشت سر هم، سیلندرهای میله ای، سیلندرهای دوار و سیلندرهای جوشی.
انواع سبک‌های نصب سیلندر پنوماتیکی، پایه‌های مرکزی، پایه‌های جانبی و پایه‌های محوری هستند.
استانداردهای ISO امکان تعویض سیلندرهای پنوماتیک را فراهم می کند. برخی از استانداردهای ISO حاکم بر سیلندرهای پنوماتیکی ISO 15552، ISO 6432 و ISO 21287 هستند. ISO 8139 و ISO 8140 برخی از استانداردهای ISO قابل اجرا در لوازم جانبی انتهای میله سیلندر پنوماتیک هستند.

 

انواع جک پنوماتیک

همه جک های پنوماتیکی به یکی از این دو دسته تقسیم می شوند: یک طرفه یا دو طرفه.

جک های پنوماتیک یک طرفه می توانند حرکت در یک جهت را با اجازه دادن به هوای فشرده وارد کرده و پیستون را از طریق یک ورودی منفرد حرکت دهند. پس از عبور هوا، یک فنر پیستون را به جای خود برمی گرداند. جک پنوماتیک یک طرفه تقریباً نصف مقدار هوای فشرده ای را مصرف می کند که جک پنوماتیک دو طرفه استفاده می کند.

جک های پنوماتیک دو طرفه دارای دو خروجی در دو طرف پیستون هستند که به هوای فشرده به داخل و خارج اجازه می دهد تا پیستون را به جلو و عقب هل دهد. مانند جک های پنوماتیک یک طرفه، جریان هوای سیلندر دوگانه توسط سوپاپ ها یا خطوط هوا کنترل می شود.

انواع دیگر جک پنوماتیک شامل جک چهار میل پنوماتیک، جک کامپکت پنوماتیک، جک قلمی (مینیاتوری) پنوماتیک، جک میلمخفی (DNC) پنوماتیک، جک چرخشی پنوماتیک یا جک روتاری، جک پروفیلی پنوماتیک، جک رادلس پنوماتیک، جک روتاری پنوماتیک، جک دو شفت پنوماتیک یا جک پنوماتیک TN هستند.

جک چهار میل پنوماتیک سیلندرهای دارای یک پیستون هستند، همراه با یک میله سیلندر پیستونی که فقط از یک انتها به بیرون می رسد.

جک دو شفت پنوماتیک یا TN سیلندرهایی دارای یک پیستون به همراه یک میله پیستونی هستند که از هر دو انتهای سیلندر بیرون می آیند.

جک رادلس پنوماتیک از یک بدنه مستطیل شکل بلند، یک پیستون متصل مستقیم به کالسکه نصب، مهر و موم نواری سخت شده و ریل های کشویی تشکیل شده است. یک نوار سخت شده به صورت پنوماتیک سیلندر را آب بندی می کند، در حالی که دیگری شکاف را آب بندی می کند. باند دوم از آلودگی جلوگیری می کند. ریل ها نوارها را جدا می کنند تا به کالسکه اجازه حرکت دهند.

جک چرخشی پنوماتیک، روتاری یا دوار با دستکاری انرژی مکانیکی حرکت چرخشی ایجاد می کنند. آنها این انرژی مکانیکی را از هوای فشرده با اختلاف فشار جمع آوری می کنند.

جک کامپکت پنوماتیک از ضربات بسیار کوتاه استفاده می کنند و می توانند در فواصل کوچک حرکت کنند و قفل شوند. همچنین به عنوان سیلندرهای کوتاه مدت شناخته می شود، مشتریان از سیلندرهای فشرده برای کاربردهایی با فضای کم استفاده می کنند.

جک قلمی (مینیاتوری) پنوماتیک، سیلندرهای تک عمل معکوس و مستطیلی هستند. آنها دارای فنرهایی هستند که در میله های پیستونی منحصر به فرد قرار گرفته اند. آنها که به عنوان میکروسیلندر نیز شناخته می شوند، کاملاً همه کاره هستند.

 

تجهیزات جانبی جک پنوماتیک

برای بهبود عملکرد یا جلوگیری از مشکلات آینده، سازندگان می‌توانند جک پنوماتیک را به افزودنی‌های اختیاری مانند سوئیچ‌های تشخیص موقعیت، لوله‌های توقف، سنسورجک پنوماتیک یا سنسور موقعیت، پوشش سوپاپ‌ها، بالشتک‌ها، کنترل‌های جریان، پیستون‌های دوگانه و ضربه‌گیرها مجهز کنند. با انتخاب درست پیکربندی، لوازم جانبی و مراقبت مناسب، جک پنوماتیک می توانند یک برنامه کاربردی را متحول کنند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.